PRYLPORTALEN

8 GPS-mottagare - Sida 1

Publicerad Uppdaterad

Oavsett om du bara ska ut på en bilsemester med familjen eller om du jobbar med att köra budbil är en GPS i bilen fantastiskt underlättande i många situationer. Vi tog en närmare titt på marknadens åtta hetaste navigatorer och konstaterade att skillnaden för bara ett par år sedan är enorm.

Garmin nüvi 2200


Garmins instegsmodell 2200 är liten och smidig. Enheten är tunn och med en skärm på bara 3,5 tum är den enkel att få plats med i fickan när man lämnar bilen. Skärmen har ganska dålig ljusstyrka, men ljudet i enheten är bra trots att 2200 inte är så stor. Gränssnittet i nüvi-serien har hängt med ett tag och är fortfarande bland de bästa när det gäller läsbarhet och användarvänlighet. Startskärmen är föredömligt ren och en jättestor ikon leder till vyn för att välja destination. Kartläget har inga 3D-effekter i landskapet eller andra grafiska effekter, men är tydligt och bra. Från kartan är det enkelt att växla till färddatorn som ger detaljerad information om sträcka, hastighet och färdriktning. Finesserna är få, men användbara. Förutom klocka, enhetsomvandlare och räknare finns Garmins Ecoroutes-funktion som gör det enkelt att övervaka körstilen och bränsleekonomin. Programmet fungerar som en körjournal där man kan mata in varje tankning och följa kostnaderna och hur många kilometer man får ut av varje liter. Ecoroutes gör det också roligare att köra bränslesnålt genom att sätta poäng på körningen. Prestandan är bra och nüvi 2200 beräknar rutterna blixtsnabbt – även längre turer som sträcker sig över flera länder. Tyvärr krävs en extern mottagare (tillbehör) för att få trafikinformation i enheten.

Plus: Miljöprogrammet. Snabb.

Minus: Passiv hållare. Ingen TMC.



Garmin nüLink 1695

Garmins uppkopplade navigator har en stor och bra skärm, men tyvärr är kvalitetskänslan inte riktigt i nivå med andra nüvi-enheter. 1695 är en ganska stor enhet – även jämfört med andra femtummare – och den låga vikten gör att den känns lite ihålig. Den blanka kanten är dessutom en magnet för fingeravtryck. Hållaren är däremot utmärkt – ett aktivt och kompakt fäste med kraftig sugpropp. Gränssnittet känns igen från nüvi-serien, men uppkopplingen gör att vi får tillgång till ett antal nya ikoner och menyval. Överst på skärmen visas aktuell utomhustemperatur för platsen – data som Garmin hämtar via uppkopplingen från någon av vädertjänsterna. Om bilen saknar termometer är det inte fel med en extra möjlighet att se om det finns risk för halka.

De uppkopplade tjänsterna är enkla att använda och fungerar direkt. Enheten levereras med inbyggt simkort och ett års abonnemang med fri dataöverföring inom Europa ingår i priset. Trafikinformation finns givetvis bland tjänsterna, men även en enhetsomvandlare med uppdaterade valutakurser och information om trafiken på de närmaste flygplatserna. Via onlinetjänsterna kan man se om det finns uppdaterade kartor eller ny firmware för enheten. Det finns dock ingen möjlighet att ladda ned uppdateringarna – för att göra det måste man koppla navigatorn till en dator med sladd.

Tyvärr är nüLink 1695 förvånansvärt seg. Flera funktioner dras med fördröjningar – det tar till exempel väldigt lång tid att beräkna rutter och att rita upp kartorna när man byter zoomnivå. Det fungerar bättre när man är ute och kör, men kartbilden flyter inte lika fint som i enheterna från Navigon eller Tomtom. NüLink 1695 är naturligtvis utrustad med Garmins Ecoroute-funktion som sätter poäng på hur bränslesnålt du kör.  Ett snyggt och roligt sätt förbättra bränsleekonomin och körstilen. Vill man ha koll på bränsleförbrukningen i realtid går det att koppla navigatorn till bilens diagnostikport via bluetooth, men det kräver ett tillbehör för omkring tusenlappen. Utöver de vanliga intressepunkterna från kartleverantören finns Google-sökning. Garmin har också lagt till en smart funktion som sparar den sista positionen när man stänger av enheten. Det gör det enkelt att hitta tillbaka till parkeringsplatsen.

Plus: Stor skärm. Aktiv hållare.

Minus: Långsam. Kräver abonnemang för trafikinformation.


Garmin nüvi 2450

Garmins 2450 har ungefär samma funktioner som lilla 2200, men det högre priset motiveras främst av en bred femtumsskärm, och av kartmaterialet som täcker hela Europa. En annan viktig skillnad är att hållaren är aktiv – du slipper lösa strömsladdar. Precis som i 2200 är gränssnittet bra och tydligt, men nüvi 2450 har några extra finesser – till exempel körfältsassistent och snygg grafik som guidar rätt i korsningar och på avfarter. Kartläget är annars avskalat, men färgglatt. Garmin använder olika färger för att indikera olika typer av vägar och det blir faktiskt tydligare än på enheterna från Navigon och Tomtom som använder en mer diskret färgskala i gränssnittet.

Garmins Ecoroutes-funktionen finns på plats och hjälper dig att köra längre på varje tank. 2450-modellen saknar dock bluetooth, så det går inte att använda Garmins tillbehör för att mäta bränsleförbrukningen via diagnostikporten.

Plus: Stor skärm. Aktiv hållare.

Minus: Saknar TMC



Navigon 20 Easy

Navigons Easy-serie omfattar märkets billigaste modeller, men det finns ändå många användbara funktioner som andra tillverkare väljer bort i lågprisenheterna. Kartmaterialet omfattar Västeuropa och Easy 20 har både TMC-mottagare och körfältsassistent. Kvalitetskänslan är också bra i förhållande till priset och hållaren är identisk med de som följer med Navigons övriga modeller. Skärmen är ganska trög och man märker att 20 Easy inte har samma processorkraft under skalet som de vassare enheterna från Navigon. Animationen i kartvyn släpar efter lite emellanåt och enheten behöver uppåt en halv minut från att man slår på strömmen till att huvudmenyn visas. Tyvärr saknar 20 Easy Navigons smarta adressinmatning. Den hade varit särskilt användbar på den lilla 3,5-tumsskärmen – det är ganska lätt att trycka fel när varje bokstav får så liten yta.

Plus: Smidigt format, TMC

Minus: Långsam. Passiv hållare.




Faktatabell. klicka på bilden för att se den i större format

Nästa sida >>

Toman Nilsson