PRYLPORTALEN

Bara 1 av 10 vill köpa 3DTV

Publicerad Uppdaterad

Många misstänker att 3D i första hand är en hajp som drivs på av tillverkarna. Detta bekräftas av en ny svensk undersökning som visar att intresset från konsumenterna är iskallt.

Även i år försöker tv-tillverkarna trumma ut att 3D är framtiden i vardagsrummet. Hittills har dock intresset för den nya tekniken varit ljummen och frågan är om 3D kommer slå i de riktigt breda lagren så länge kravet på speciella glasögon är närvarande.

Den bilden bekräftas av en helt färsk undersökning beställd av operatören Canal Digital. Under hösten har 1000 svenskar intervjuats av TNS Gallup och bara 10 procent uppger att de är intresserade av att köpa en 3DTV inom loppet av 1-3 år.

Av undersökningen framkom bland annat också att bara tre av tio svenskar har HD-kanaler hemma. Dessutom är det så få som 3 procent som under de senaste 30 dagarna har använt mobilen för att se på tv. På webben är det tre av tio svenskar som har sett på tv-innehåll under samma tidsrymd. Inte särskilt många kanske men ändå flest i Norden.

 

Andreas Liebert