PRYLPORTALEN

Fiasko för glasögonfri 3D

Publicerad Uppdaterad

Högt pris, små skärmar men kanske framför allt tveksam teknik är sannolikt orsakerna bakom de dåliga försäljningssiffrorna för Toshibas glasögonfria 3D-skärmar. Men företaget planerar redan för nästa drag.

Giganten Toshiba släppte som ni kanske minns glasögonbefriad 3D i december förra året. En 20- och en 12-tummare nådde den japanska marknaden och förväntningarna var att bägge i alla fall skulle sälja i 1000 exemplar styck. Efter en månad visar det sig att ingen kom upp i ens hälften och den saftiga prislappen (3 000 dollar för 20-tummaren) är förmodligen bara en delförklaring. Förutom att få ner priserna måste Toshiba också förfina tekniken som idag kräver att tittaren befinner sig i exakt rätt vinkel i förhållande till skärmen. Om inte förvandlas 3D-upplevelsen till ett suddigt fiasko.

Men Toshiba låter sig inte nedslås utan planerar redan för steg två. På CES-mässan visades det upp 56- och 65-tummare med glasögonfri 3D och om bara tekniken utvecklas lite till kanske det här är något att räkna med senare i år.

Andreas Liebert