PRYLPORTALEN

Fujifilm F200 EXR: Naturliga färger och stort omfång

Publicerad Uppdaterad

Tycker du att kompakter ger onaturliga färger och hårda kontraster, utfrätta högdagrar och sotiga skuggor? Då kan Fujifilm F200 EXR vara något för dig.

Fujifilm har länge vurmat för dynamiskt omfång i stället för att ösa på med megapixel. Tyvärr är kunskapen bland den stora allmänheten inte så stor om nyttan av stort dynamiskt omfång. I stället för att försöka marknadsföra en kamera med färre pixlar än konkurrenterna har Fujifilm kommit på ett sätt att både tillfredsställa marknadsavdelningen som vill ha häftiga specifikationer och de trogna fujifilmentusiasterna som förstått märkets kvaliteter.

F200 EXR har 12 miljoner pixlar för den som vill ha maximal upplösning. För den som i stället prioriterar dynamiskt omfång eller lågt brus slår F200 EXR ihop pixlarna två och två.

Ett annat seriöst drag hos kameran är det kraftigt byggda och relativt tunga kamerahuset. Tyvärr matchar inte skärmen kamerahusets kvalitet. Skärmen är lågupplöst och visar bilden med för hög kontrast. Det gör att bilder kan verka sämre på skärmen än vad de egentligen är.

Objektivet med 5 gångers zoom känns ovanligt stadigt men tyvärr är distorsionen mycket hög. Det syns tydligt bak på skärmen. På de färdiga bilderna har Fujifilm rätat upp distorsionen så att linjerna blir raka, men priset blir förlust av kantskärpa.

Trots ett brusoptimerat fotoläge «SN» imponerar inte kameran. Redan vid ISO 200 kan man se att brusreduceringen fått jobba om man tittar noga. Vid ISO 800 börjar man se ordentligt med brus i skuggorna och ISO 1600 bör betraktas som ett nödläge. Då blir bilden lätt flammig av den utsmetande brusreduceringen som också stjäl mycket av detaljåtergivningen.

«DR»-läget som optimerar det dynamiska omfånget är roligare. Rätt inställd klarar kameran att återge högdagrar klart bättre än de flesta kompaktkameror.

Fujifilm har inte heller valt att vrida upp kontrasten i onödigt vilket ger valörrika bilder med systemkamerakänsla.

Till skillnad från Ricoh CX1 jobbar inte Fujifilm F200 EXR med dubbelexponering så kameran fungerar även bra till rörliga motiv. Fujifilm lider inte heller av grådaskigt låg kontrast i mellantonerna som Ricoh CX1 gör i sitt DR-läge.
Ett minus för F200 EXR är att kameran upplevs onödigt krånglig. Det är svårt att hitta alla inställningar. Men till slut lär man sig kameran.

Ett plus är att kameran kommer ihåg inställningarna. Detta borde vara en självklarhet på en kamera för mer avancerade användare. Med F200 EXR slipper du stänga av blixten varje gång du sätter på kameran.

Vi tycker att F200 EXR är värd ett bättre objektiv och en bättre skärm, särskilt när Fujifilm vill ha hela 4500 kronor för kameran.

PLUS
• Stort dynamiskt omfång
• Systemkameralika bildfiler
• Rejält byggt kamerahus
• Relativt snabb

MINUS
• Onödigt krånglig
• Onödigt dyr
• Objektivet kunde varit bättre
• Lågupplöst skärm

Fujifilm F200 EXR

Magnus Fröderberg