PRYLPORTALEN

LG lanserar smartare tv

Publicerad Uppdaterad

CES: Nu har presskonferenserna kommit igång inför CES-mässan, världens största prylshow som äger rum årligen i Las Vegas. Först ut är elektronikgiganten LG och Prylportalen är förstås på plats.

"Simply Smarter" är koreanska LG:s devis för 2011 och i praktiken betyder det att alla möjliga prylar skall kunna koppla upp sig mot nätet för samverkan och informationsutbyte. På TV-fronten betyder det här bland annat att det kommer ett nytt gränssnitt som samlar ihop allting som apparaten kan göra ut mot det lokala nätverket och internet. Det kan röra sig om tjänster via partners som i USA bland annat är Netflix och Amazon Video. Innehållsleverantörer för den svenska och nordiska marknaden får vi återkomma om men som bekant tecknade LG i Sverige nyligen ett avtal med Viasat för video on demand.

Trenden att bygga in allt mer funktionalitet i tv-apparaterna som vi känner igen från fristående mediaspelare fortsätter. Media Link är en finess som automatiskt laddar ner cover art och metainformation för att fixa till snygga gränssnitt till din lokala samling illegalt nedladdade filmer. Har som sagt funnits ett tag i bättre mediaspelare men nu kommer alltså liknande finesser direkt inbyggt i tv:n. Vidare ska det bli möjligt att komma åt tv:ns gränssnitt via smartphoneappar och LG bygger vidare på sin förenklade rörelsekänsliga fjärkontroll som vi såg redan under förra året. Har man en gammal tv utan det nya gränssnittet ska det vara möjligt att köpa en separat box som ger de nya funktionerna.

Vad gäller 3D verkar det som LG tänker återvända till passiv teknik med polarisationsfilter istället för aktiva glasögon som resten av branschen satsar på. Om det gäller hela produktlinjen eller bara specifika modeller får vi återkomma till. LG kallar det här Cinema TV och hävdar att metoden ger mindre crosstalk (dubbelskuggor), lättare glasögon plus en del andra fördelar.