PRYLPORTALEN

Samsung dominerar handeln för 3D-tv i USA

Publicerad Uppdaterad

Samsung TV leder nu marknaden för 3D-tv med 61 procent och fortsätter stiga i god takt

Enligt en undersökning gjord av marknadsundersökningsföretaget NPD Group har Samsung nu en marknadsdominans på över 60 procent av försäljningen av 3D-tv i USA. Under perioden 22 maj till 18 juni, 2011 steg värdet av försäljingen på en amerikanska marknaden för Samsung Tv till 61 procent, villket inkluderar både LED och plasma 3D-tv. Det här är en hastig ökning då enligt NPDs bevakningstjänst av detaljhandlar låg tidigare värdet av försäljningen på omkring 50 procent för Samsung under perioden april till maj samma i år.

Enligt John Revie, vicepresident för Home Entertainment, Samsung Electronics America Inc är det konsumenterna som har röstat fram Samsungs position genom sina plånböcker. Samsung har de senaste åren satsat starkt på 3D-teknik som använder sig av aktiva 3D-glasögon vilket ger en bra kvalitet men har varit en kostnadsfråga för många konsumenter förut. Men i och med att Samsung nyligen sänkte priset för sina glasögon och började även erbjuda 3D-glasögon gratis till konsumenter i USA har detta antagligen bidragit till den ökade försäljningen.

Vi får se om Samsung i Sverige också tänker att sänka priset för 3D-glasögonen här. Med tanke på vilken effektiv försäljningsstrategi det verkar ha varit för dem i USA vore det dumt om inte en liknande kampanj fanns här hemma också. Hur länge Samsung behåller sitt nyvunna övertag vet vi inte, men vi gissar på att det håller tills 3D-tv utan behov av glasögon blir populära.

Lars Grandinsson