PRYLPORTALEN

Speltest: Heavy Rain

Publicerad Uppdaterad

Ett av det mest hajpade spelen detta årtionde för tankarna mer till interaktiv film än genuin spelupplevelse. Daniel Warsén har testat.

I samarbete med 1kb.se

David Cage är en märklig man, för jag  undrar varför han egentligen gör spel. Det är så uppenbart att han egentligen vill göra filmer, men på något sätt fastnat i det "interaktiva" spel som medium erbjuder. Och dessvärre är det precis också det Heavy Rain är - en interaktiv film med jättejobbiga kontroller. Det var likadant i hans tidigare spel Fahrenheit så jag hade verkligen hoppats att hans team jobbat mer på själva speldelen denna gång.

Missförstå mig rätt, det finns massor av bra sidor av Heavy Rain. Jag har nog aldrig sett något så grafiskt imponerande i min tv-ruta, och atmosfären och handlingen är helt fantastisk. Men när allt kommer till kritan är Heavy Rain ett spel och måste bedömas därefter - och däri ligger problemet. Det är helt enkelt inte roligt att spela Heavy Rain.

Mardrömslika kontroller försvårar

Nästan varje sekvens kändes jobbig och dryg, och bara en ren transportsträcka till nästa härlighet i handlingen och lite ögongodis. Med produktionsvärden på den här nivån är det dock helt oförlåtligt att "glömma" själva spelbiten, och jag kan inte upprepa mig nog gånger här. Mycket av det som annars skulle kunna klassas som "spel" känns överflödigt och onödigt. Behöver vi till exempel verkligen en sekvens på cirka en minut där du med hjälp av att dra högra analogspaken åt olika håll och skaka på handkontrollen torkar din karaktärs kropp med en handduk?





Kontrollschemat är överhuvudtaget en mardröm och stinker av Fahrenheit-syndromet; det vill säga, på pappret låter det som om det skulle föra spelaren närmare spelet med rörelser som är "naturliga" för det som händer på tv-rutan. I slutändan blir det dock inget annat än total pannkaka av det hela och jag vill inte räkna antalet gånger jag svor åt denna klumpiga design.

Heavy Rain gör mig så otroligt besviken för det finns så mycket av värde att hämta men allt totalförstörs av att det bara känns drygt och tråkigt att "spela" det. Då spelar det ingen roll att Heavy Rain är årets snyggaste skapelse eller att handlingen och karaktärsbyggandet på sina håll nästan förtjänar en Oscar-nominering.

Daniel Warsén