PRYLPORTALEN

Speltest: Mass Effect 2

Publicerad Uppdaterad

Shepard är tillbaka i vad som måste vara det största rymdeposet någonsin. Med förbättringar på alla fronter kan det här mycket väl röra sig om Årets Spel - trots att vi har det mesta av 2010 framför oss.

I samarbete med 1kb.se

Välkomna tillbaka till Citadel Space. Mass Effect släpptes november 2007 och prisades ordentligt men det fanns vissa problem. Nu har Mass Effect 2 gjort en Assassin's Creed 2 och rättat till allt som var fel med föregångaren samtidigt som allt som var rätt blivit ännu bättre.

Spelet inleder med en kort sammanfattning av föregångaren - och hur den slutade beror på hur du själv agerade. Du kan nämligen importera din gamla Mass Effect-karaktär till Mass Effect 2 och omkring 45 olika beslut du tagit tidigare har då mindre eller större effekter på handlingen i uppföljaren. Om du väljer att inte importera en karaktär (eller inte kan för att du spelade igenom första spelet importerat från USA) tas dessa beslut "åt" dig, vilket innebär att det finns ett slags officiellt slut också.



Kort sagt börjar Mass Effect 2 dock med att Normandy överfalls av ett okänt skepp och sprängs i småbitar, tillsammans med Commander Shepard och delar av besättningen. Det är ju också ett sätt att inleda ett äventyr på, men för en gångs skull får vi en tam förklaring till varför superhjälten från tidigare inkarnationen inte längre är riktigt lika badass som innan.

Tro dock inte att Shepard lagt på sig och blivit rostig under åren mellan Mass Effect och Mass Effect 2 - han har mer i sin arsenal än någonsin. I alla fall mer som faktiskt spelar roll.

Spelar roll är också nyckelord i ekvationen vad gäller dina uppdrag. Mycket i Mass Effect kändes som utfyllnad, så är inte längre fallet. Varje äventyr du åtar dig, stora som små, har något litet speciellt och de flesta är stora och välskrivna nog för att låta sig spelas om flera gånger.

Var är våra föremål?

Något vi störde oss på i Mass Effect var det puckade inventariesystemet som till slut fick oss att säga "fuck it" och bara konvertera allt till omni-gel (som för övrigt är borta nu). Föremålen var en enda röra och begränsningen till 150 åt gången gjorde det inte bättre.

Nu finns inget inventariesystem längre, bless it. Istället väljer du bland dina vapen och utrustning innan du ger dig ut på upptäcktsfärd och sitter där med dem tills du är tillbaka, såtillvida du inte hittar något nytt ute på fältet. Mer "realism" men också väldigt mycket smidigare. Rustning kan du fortfarande köpa i butik, men vapen måste forskas fram eller hittas gömda runtom i världen. Forskningen du kan utföra ombord på Normandy gör också att poängen med att svira runt universum och finkamma varenda millimeter av alla planeter helt plötsligt är större och roligare, då du behöver dessa resurser för att uppfinna fler och mer kreativa sätt att döda folk på.

Även skillssystemet har fått sig en ordentlig genomarbetning och många fler fyller nu en funktion. Som grädde på moset har allterrängsfarkosten Mako pensionerats, och personligen hoppas vi att det för gott. Den kan dra åt fan.

All denna uppbyggnad

Det går visserligen inte att komma ifrån att Mass Effect 2 är andra delen av en trilogi, och därmed har samma syndrom som andra tvåor (se Sagan om de två tornen och Rymdimperiet slår tillbaka). Men det är så pass mycket som blivit så mycket bättre att vi börjar fundera över hur Bioware tänkt toppa detta till nästa gång - vi ser verkligen fram emot slutet på trilogin och att avnjuta Mass Effect 2 ännu en gång lagom till att slutet på denna rymdopera börjar visa sig vid horisonten.
 

Mass Effect 2 @ testfreaks.com

Mass Effect 2 Xbox 360

Daniel Warsén