PRYLPORTALEN

Succé för passiv 3D

Publicerad Uppdaterad

Inte bara LG satsar på passiv 3D. Amerikanska Vizio tror också på tekniken och amerikanska motsvarigheten till Råd & Rön har topptestat tillverkarens senaste modell.

På CES-mässan i början av januari visade LG upp Cinema 3D som bygger på polariserat ljus och billiga passiva glasögon precis som på bio. Det här är defintivt något som gynnar konsumenternas plånböcker med nackdelen är att upplösningen halveras, något som framför allt syns på större displayer.

En annan aktör som tror på passiv 3D är Vizio som är stora i USA men generellt anses ha budgetstämpel på sina produkter. Det hindrade inte företaget från att överraska med en egen 3D-lineup på CES och nu har deras första modell lanserats på den amerikanska marknaden. Den är redan testat av Consumer Reports, som i någon form är den amerikanska motsvarigheten till Råd & Rön, och resultatet är upplyftande.


LG:s Cinema 3D är också en passiv 3D-teknik där glasögonen varker behöver batteri eller elektronik.

Consumer Reports ställde lcd-modellen Vizio VT3D650SV mot Panasonic VT25 som är en 2010 års 3D-plasma med toppbetyg. Testet kom fram till att ljusstyrkan hos Vizios modell var en jättefördel och att artefakter som skuggbilder ligger på samma låga nivå som på plasman. Dessutom noterar Consumer Reports att glasögonen kostar omkring en tiondel jämfört med de aktiva glasögonen och dessutom är lätta och bekväma att bära.

Men visst såg testarna att upplösningen var lägre med den passiva tekniken och dessutom hade plasman i vanlig ordning bättre betraktningsvinkel. Men sett till prisskillnaden kom Consumer Report ändå fram till att Vizios modell var klart intressant.

Detta är ungefär vad vi själva kommit fram till när vi kollat in LG:s passiva teknik. När vi får chansen att testa under kontrollerade former återkommer vi naturligtvis med en fullständig rapport.

Andreas Liebert