PRYLPORTALEN

Test GPS: Tomtom G0 950 Traffic

Publicerad Uppdaterad

Tomtom Go 950 Traffic är en välbyggd och användarvänlig navigator, men alla finesser fungerar inte i Sverige.

För ett par år sedan var Tomtoms Go-serie det självklara valet om man var ute efter en riktigt funktionsspäckad enhet. Tomtom var ensamma om möjligheten att göra en datauppkoppling via bluetooth och hämta trafikinformation, tilläggstjänster och uppdateringar över mobilnätet.

Även om det finns många fördelar med att ha navigatorn kopplad till nätet så var det få som aktiverade funktionen. Enligt Tomtom själva lyckades man aldrig göra det tillräckligt enkelt att få ordning på bluetooth och datainställningar i både navigator och mobil, så nu har man tagit bort uppkopplingsmöjligheten i de modeller som säljs på den svenska marknaden.

I andra länder finns Tomtom-enheter med tillägget ”Live” i namnet. De levereras med inbyggt modem och ett särskilt simkort som fungerar i flera länder utan några datakostnader utöver den fasta månadsavgiften för Live-tjänsten. Vi får alltså klara oss utan HD Traffic (Tomtoms kövarningssystem som utnyttjar information från mobiloperatörerna), a-gps och uppkopplade tjänster för väder, bränslepriser och fartkameror. I gengäld har Go 950 rds-tmc som ger trafikinformation utan månadskostnad även där det inte finns mobiltäckning.

En viktig, och välkommen, nyhet är fästet. Tomtom har bytt ut den klena sugproppsförsedda pinnen från gamla Go-serien mot ett rejält aktivt fäste. Närmast sugproppen finns ett ordentligt vred som skapar det undertryck som krävs för att hålla navigatorn på plats. Go 930 kunde lossna utan förvarning, men Tomtoms nya fäste känns riktigt lyckat och Go-serien kan äntligen mäta sig med konkurrenternas toppmodeller på det här området.

Alla elektriska anslutningar finns samlade i fästet som också rymmer tmc-mottagaren. Den meterlånga antennsladden har krympt till cirka 20 centimeter och rullas enkelt ut bakom fästet och fästs utmed vindrutan med en egen sugpropp. Fästet hör utan tvekan till de bättre på marknaden. Min enda invändning gäller spärren som gör att det krävs ett tvåhandsgrepp för att få loss navigatorn. Det nya fästet och multikontakten på undersidan av enheten gör att Tomtom också tagit fram en ny dockningsstation för datorn. Det finns inte längre någon vanlig usb-kontakt på navigatorn, så det går inte att använda vilken sladd som helst.

Enkelheten är fortfarande en styrka hos Tomtom. Det har inte hänt så mycket med gränssnittet. Det är fortfarande blått, avskalat och snabbt med tydliga informationsfält. Några ikoner har tillkommit – en mikrofonsymbol som aktiverar röststyrning och en knapp som öppnar menyn för att rapportera kartfel och fartkameror. Det känns lite onödigt att funktionerna fått en så framträdande position i kartbilden. Röststyrning fungerar inte när enheten är inställd på svenska och för att dra nytta av rapporterna måste man synka navigatorn regelbundet med datorn. Själva kartbilden visar konturer av hus i många städer, men har inte ”riktig” 3D med höjddata eller modeller av byggnader.

Flera konkurrenter har häftigare och betydligt mer grafikintensiva gränssnitt, men det är inte utan fördelar att göra som Tomtom och prioritera enkelheten. Ett tryck på kartan öppnar huvudmenyn. Ikonerna har fått uppdaterat utseende och menyn är indelad i flera sidor med sex ikoner på varje. Första sidan innehåller de viktigaste funktionerna som inmatning av destination, alternativa vägar, hjälp, mobilfunktioner och inställningar. Förutom de vanliga sökmöjligheterna går det att mata in latitud och longitud eller ange senaste stopp som destination.

En praktisk funktion om man skulle glömma var bilen står parkerad. Tomtoms skärmtangentbord har bokstäverna i riktig qwerty-ordning, men tyvärr skuggas inte de bokstäver som inte stämmer in på namnen i databasen. Ruttberäkningen är snabb och använder givetvis Tomtoms ”IQ Routes”-teknik med statistik över vilka vägar som går snabbast att köra vid olika tider på dygnet.

På motorvägar och på större vägar med många filer visas ett litet fält som tipsar om vilka körfält som leder rätt. Betydligt bättre än när det bara kommer en röstinstruktion som säger ”håll till vänster”. Det finns också en körfältsvägledning på helskärm som visar motsvarigheter till de riktiga skyltarna över de olika filerna och en simulerad bild av trafikplatsen, men Tomtom har inte lyckats riktigt lika bra som Navigons ”Reality View Pro”.

 

Frågor och svar:
Hur är fästet?
En klar förbättring jämfört med förra Go-generationen. Sugproppen är mycket kraftigare och hållaren är aktiv med alla elektriska anslutningar samlade.

Hämtas trafikinformationen från mobilnätet eller via TMC?
Go 950 tar emot TMC över FM-radio. Bland Tomtoms nya produkter är det bara enheter med ”Live” i modellnamnet som använder mobil uppkoppling.

Är det krångligt att uppdatera kartorna?
Nej, både firmware- och kartuppdateringar hanteras i datorprogrammet Tomtom Home. 2 års uppdateringar av Europakartan ingår.
 

Tomas Nilsson