PRYLPORTALEN
Toshiba satsar på personlig tv
Nya Regza WL och YL 3D PRO-LED från japanska Toshiba kommer med automatiska profiler beroende på vem som tittar.
Toshiba har inte en särskilt stor marknadsandel i Sverige men är ett fabrikat som ändå brukar lyckas uppnå höga placeringar i diverse tester. Det är inte alls omöjligt att detta även kommer gälla för kommande lyxmodellerna Regza WL och YL 3D PRO-LED som Toshiba har försett med en hel del finesser och funktioner. Enligt Toshiba själva är det här det bästa som företaget presterat på tv-området någonsin.
På insidan tuffar Toshibas nya flerkärniga processorplattform CEVO som är inblandad i allt som har med bildpresentationen att göra, exempelvis 3D-visningen som är aktiv och i full hd-upplösning. En finess som nu också kommer till Toshiba är usb-inspelning.
Båda modellerna kommer med den nya funktionen Toshiba Places som verkar vara en motsvarighet till de andra tillverkarnas smarta tv-funktioner. Det handlar om en personligt anpassad och interaktiv portal som ska ge tillgång till diverse innehåll och tjänster. Toshiba Places ger även tittarna möjlighet att tanka upp innehåll online, så att vem som helst kan komma åt det.
Personal TV är ytterligare en ny funktion. Den skapar personliga inställningar för olika tittare med hjälp av en integrerad webbkamera och igenkänningsteknologi. Personal TV funkar med upp till 4 användare som kan skapa egna profiler som tv:n lagrar och använder automatiskt. Hur det funkar när fler än en bänkar sig framför tv:n förtäljer inte informationen i det här läget.
Toshiba Regza WL och YL 3D PRO-LED kommer ut i butik efter sommaren i storlekarna 42, 46 och 55 tum. Inga prisuppgifter än.
Andreas Liebert